torstai 11. syyskuuta 2014

Helsinki ja visualistit

Olimme siis visualistien ja puualan opiskelijoiden kanssa viimeviikon perjantaina Helsingissä Stockmannilla ja kiertelemässä kaduilla. 
Ensin pääsimme kuuntelemaan kahden päävisualistin kertomuksia siitä, millaista on visualistin työ Stockmannilla. Kuulimme mm. työstä, työnkuvista ja rutiineista.
Meille kerrottiin sillä hetkellä käynnissä olleesta teemasta/aiheesta nimeltä Street Gastro, ruokakulttuuri. Siihen kuuluivat astiasto, ruoka ja tuotteiden. Silmään pistävää aiheessa oli kauniit kärryt/kojut/vaunut joissa ruoka oli saatu kauniisti esille.
Päävisualistit kertoivat myös miten tärkeää värien, muotojen ja tavaroiden koko on esillepanossa, jotta saataisiin asiakas kiinnostumaan tuotteesta ja/tai tuotteista. On siis luotava näyttävä, silmään pistävä ja sille mieluisa kokonaisuus!
He kertoivat meille myös kuinka tuotteet oli jaettu omiin osastoihinsa merkin perusteella asiakkaiden ja heidän ostoaikomuksiensa helpottamiseksi. Monet heidän mukaansa suosivat tiettyjä merkkejä, jolloin tuollainen järjestys helpottaa tuotteiden löytämistä.
Pääsimme myös kokoustiloihin, jossa meille kerrottiin lisää työstä itsestään. Millaista työ on, mitä siinä tehdään jne. Mieleeni jäi se kuinka toinen päävisualisteista kertoi työn olevan fyysisesti raskasta ja käyvän jopa kuntoilusta. Hän oli yhtenä päivänä kävellyt työpäivänsä aikana 14 kilometriä, joka on kyllä huima määrä! Kun huomioidaan myös se, miten paljon on nostettava painavia tavaroita ja laatikoita, vietävä niitä hyllyihin ja kivuttava ylös ja alas milloin missäkin.

Stockmannin kierroksen jälkeen pääsimme ulos kiertelemään ja katsomaan näyteikkunoita. Meidän oli kuvattava omiin silmiimme pistäviä kohteita ja tunnistettava jotakin mainontaan viittaavaa.
Kun oman ryhmäni kanssa saimme hommat hoidettua, menimme loppu ajaksi syömään ja katselemaan liikkeitä sisältäpäin, kunnes oli aika palata Saloon.



Street Gastron teemaan kuuluvat kärryt.

Tässä on oiva esimerkki esillepanosta, joka pistää silmään ja saa asiakkaan kiinnostumaan tuotteista!

Tämä kuva kertoo omasta mielestäni myös hyvin paljon siitä kuinka tärkeää väriyhdistelmä ja tavaroiden järjestys on.
Esimerkiksi hienoa on tässä värien sommittelu. Sinisen ja vihreän välistä alkaa ns. "raja" jossa oikean ja vasemman puolen värit ovat oma ryhmänsä, jotka sopivat yhteen keskenään. Toisiinsa sopimattomat värit eivät kurkottele toisiaan kohden, vaan lähtevät poispäin toisistaan.

Lasit ovat symmetrisesti järjestetty värin mukaan, joka tekee esillepanosta todella näyttävän!


Visualistin on pysyttävä mainonnan takia aina mukana muuttuvassa muodin maailmassa.
Mallinuken vaatetus on todella tärkeää. Visualistin työhön kuuluu myös kehittää jokin asiakkaita miellyyttävä kokonaisuus, josta saattaisi tulla jopa uusi villitys.
Tämä ikkuna oli mielestäni hyvinkin silmiin pistävä. Kaupan sisäpuolella hedelmät ovat aivan kuten kaupoissa yleensäkkin, mutta kun pääsemme kaupan ulkopuolelle, lasinen ikkuna näyttää aivan uuden kuvakulman pelkistä hedelmistä.. joka on kieltämättä hyvinkin kaunis!

Ja vielä lopuksi näyteikkunoita ja mainontaa. Kuvat ovat hyvinkin huonolaatuisia, sillä aamupäivällä ei vain parempaa laatua voi auringon paistaessa taata.

Vaikka ikkuna onkin hyvin tyhjä, on se saatu näyttämään siitä huolimatta jotenkin.. mahtavalta. Tyhjä tila saa ikkunan näyttämään isommalta ja vähäinen määrä nukkeja saa ikkunan näkijän mielenkiinnon heräämään. Takana oleva "kiviseinä" tuo ikkunaan mahtavaa näköä.
Myös tekstin takana olevat hyllyt tuovat sopivasti täytettä tyhjään seinän ja lattian alueeseen.


Näkymä on hyvinkin houkutteleva ja herkullinen.

Ikkuna on hyvinkin yksinkertainen, mutta silti kaunis. Mallit värikkäine vaatteineen ikkunassa mustavalkoisella taustalla ovat trendikäs näky. Kirkkaan sävyinen kitara tms. herättää ikkunan hillittyjen värien keskelle villin näkymän.

Mielestäni ikkuna oli hyvinkin erikoinen silmälasi- kaupan näyteikkunaksi.
Tuosta syystä ikkuna onkin hyvin houkutteleva. Värit antavat mielestäni asiakkaalle kuvan miellyyttävästä kokemuksesta. En tiedä miten sitä muuten voi selittää.
Miellyyttävä ja kauniin värikäs ulkoasu!

Kuva on vaatekaupan näyteikkunasta. Värit ovat kauniin suloisella tavalla leikkisän näköisiä ja vaatteiden päällä istuva söpö hahmo antaa ymmärtää kaupasta löytyvien tuotteiden jäävän arvoitukseksi, ellei niitä mene itse katsomaan.

Tämä ikkuna oli mielestäni hauska ja kertoi paikan sen hetkisistä ns. ykköstuotteista paljon.
Kuva antaa asiakkaalle selkeä kuvan siitä mitkä juhlat ja tuotteet ovat kyseessä.
Kirkkaat päävärit (keltainen ja punainen) antavat esillepanoon mielestäni myös pirteän ja juhlavan hauskan tunnelman

Marimekon ikkunat olivat suuret ja näyttävät. Liike veti puoleensa paljon katseita, vaikkeivat ikkunat leveys suunnassa olleet kovinkaan isot, jolloin niissä esiintyvä sisältö oli vähäinen.

Salakauppa jäi itsellenikin vielä arvoitukseksi. Nimensä mukaisesti tietenkin!
Näyteikkunassa esiintyvät hahmot katselivat vain toisiaan sen näköisenä, kuin tietäisivät jotain mitä asiakkaat eivät. Idea oli mielestäni todella hauska! Myös ikkunassa olevat tarrat/teipit eivät antaneet ilmi, mitä kaupassa mahtaisi olla valikoimissa.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti